zaterdag 16 april 2011

Gesprek met de meester (15-4-11)

Nee, niet met de Meester uit ons stuk, maar de Meester die het stuk heeft geschreven: Bas Zuijderland. Gisteren was ik bij het Laaglandtheater om naar de jaarlijkse productie van het Nieuw Laaglands Peil te gaan kijken. Een groep van jeugdige getalenteerde spelers van 15 tot 18 jaar die onder regie van Natascha Derks altijd heel bijzondere producties weten te brengen. Dit keer "Kiemkracht", over de overgang van puberteit naar volwassenheid (He, waar ken ik dat thema van). Ook Bas was daar, hij is immers ook verbonden aan het Laagland. Ik heb even met hem kunnen kletsen. MVDZM was zijn eerste boekbewerking, waarin hij de ontdekking deed dat je niet alles hoeft te spelen, maar de macht als schrijver hebt om gewoon hele stukken te vertellen. Waar hij veel gebruik van heeft gemaakt in dit stuk. Hij gaf daarvan aan dat hij dat nu waarschijnlijk anders zou doen. Dat daar ook andere middelen voor zijn. Dat je je niet altijd helemaal aan een boek hoeft te houden. Hij noemde het zelf wat "uitleggerig". Ik hoop met mijn regie het vertellen tot een belevenis te maken . Uitleggen zit nu eenmaal in het stuk, maar probeer ik ook op te lossen met beeld. Het is straks aan de beste stuurlui om te bepalen of dat uiteindelijk gelukt is.
Blij dat we geen Shakespeare spelen. Moeilijk praten met zo'n man.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten